onsdag 31 mars 2010

Glad påsk! Vesjoloj Pashi!

Oh! Imorgon jobbar jag sista dag innan det är påsklov! Det är fördelen att jobba som lärare :) I Ryssland firar man också Påsk, fast bara en dag, söndag! Man äter så klart ägg och mycket god mat. Man bakar också en Kulitj, en rysk påskkaka. Den ryska påsktraditionen är att baka flera Kulitj och ge bort de till sina nära och kära! Jag kan ju inte baka och ge bort mina Kulitj till er alla, men jag kan ge bort recept på den underbara kakan, så kan ni baka den själva!





Kulitj, rysk påskkaka

12-16 bitar

1/2 paket (25g) jäst

2 1/2 dl mjölk

3 ägg

2 dl strösocker

2 krm salt

150 g margarin/smör smält

ca 8 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 1/2 dl russin

1/2 dl mandel

Garnering:

1 äggvita

1 1/2 dl strösocker

några droppar pressad citron

strössel

Så här gör du:

Smula jästen i en degbunke. Värm mjölken fingervarm, 37 grader. Rör ut jästen med lite av mjölken. Häll i resten av mjölken.

Skilj äggen i gulor och vitor. Vispa upp gulorna med socker och salt. Rör ner gulorna i degvätskan tillsammans med smält smör och 5 dl av mjölet till en lös deg. Vispa äggvitorna till fast skum och vänd ner till slut.

Lägg bakduk över och ställ degen att jäsa cirka 30 minuter. Slå ihop degen och låt den jäsa ytterligare en gång i bunken, cirka 25 minuter.

Blanda resten av mjölet med vaniljsocker, russin och mandel. Arbeta in blandningen i degen. Degen får inte vara för fast. Häll degen i en smord och mjölad rund form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Jäs en sista gång, cirka 20 minuter.

Grädda kakan på nedre falsen i ugnen i 200 grader, cirka 35 minuter, lägg folje över de sista 5 minuterna om kakan ser ut att bli för brun. Ta kakan ur formen och låt den kallna.

Gör en marängglasyr genom att vispa äggvita med sockret tills sockret löst sig. Smaka av med citron. Bred glasyren över den obs! kalla kakan. Skaka över strössel.

Ät och njut! :)

3 kommentarer:

  1. låter jättegott!!!

    SvaraRadera
  2. Ja! Den är mycket god! Jag har bakat den här kakan många gånger! Den är också väldigt smidig att baka. :)

    SvaraRadera
  3. Trevlig blogg! Vad glad jag blir att jag hittade detta recept lagom till påsk! :) Bodde i Ryssland under ganska många år. Skulle vara kul om du kunde lägga upp några fler ryska recept.

    SvaraRadera