måndag 12 april 2010

Personligt och unikt!

Jag älskar saker som är personliga och unika! Häromdan köpte jag Aftonbladet och dagens bilaga till. Bilagan heter Hår & Skönhet. Där har jag hittat en intressant artikel om parfym. I Stockholm finns det Perfume Studio i salongen NAILS. R.US där man kan skapa sin egen parfym! http://www.perfumestudio.se/ Häftigt! Ett flertal skickliga parfymörer har skapat ett antal grunddofter. Tillsammans med s.k. parfymterapeuten går man igenom dem och väljer ut vilka man vill ha i just sin parfym som sedan blandas i den flaska man väljer. Det tar ca en timme och alla parfymer får ett unikt nummer som garanterar att ingen annan får tillgång till den egna unika kompositionen! Oh! Jag skulle vilja blanda ihop min egen parfym! Fast det kostar ganska mycket, 1395 kronor för 20 ml... Men kanske nån gång får jag en sån present från mina nära och kära :)
Det finns åtta doftfamiljer i den franska parfymskolan:
Blommig: blommiga parfymer innehåller essenser från blommor och frukter.
Orientalisk: exotiska och söta doftgrupper med ingredienser som t ex vanilj.
Läder: dofter har en ton av tjära och rök tillsammans med söt tobak och torrt trä.
Trä: träparfymer domineras av cederträ. Lavendel och citrus brukar förstärka trätonen. Vanligast i herrparfymer.


Ozon: det är tunna och skira dofter som dominerat 2000-talet. Ofta beskrivs som nyduschat, vatten och bergsluft.
Fougéres: (ormbunke på franska) har en ton av skog, trä och mossa i sig. Örtig och erotisk. Är främst en maskulin doftgrupp.
Chypres: parfymer beskrivs ofta som doften i en skog efter en regnskur.
Grön: sportiga dofter med associationer till varma ängar och doftande gräs.


9 kommentarer:

  1. Hej, det är jag Anna igen! Vad roligt att du skriver om parfymer nu också! Jag är även en "stor" parfym älskare också. Har ett flertal parfymer (dock inte lika många som skor =). Jag har en som är lite speciell. Jag har nämligen en "personlighetstestad" parym. En unik som passar just mig(som du var inne på). Och av alla parfymer jag har, så har jag bara en sak att säga; Testa ut din doft, köp och använd väl och känn dig stolt över att du är den enda som har den doften. Lätt värt priset för en sån enastående parfym!!!!
    /Anna
    P.s. Följer med nyfikenhet och nöje din blogg!

    SvaraRadera
  2. Hej, Anna! Nu blev jag nyfiken på var du testade ut din doft!
    Roligt att du vill följa min blogg!
    Ha det bra och Godnatt! :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag blev tipsad om din blogg av min vän Anna, som du kankse känner till? Jag kommer följa din blogg, den är jättebra och inspirerande. Gillar din ryska recept framförallt. Du är pianolärare, om jag inte förstått fel? Hur länge har du spelat? Berätta? Jag är väldigt intresserad av musik!!
    Mvh, Emma

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag testade ut min parfym i sthml för länge sen. Du skrev om att priset var dyrt. Det är det, men det är värt det. Du ska inte låta priset skrämma dig. Det är inte prisvärdet på prylen som avgör om du ska köpa det, det är hur mycket Du värdesätter och ger "kärlek" till en pryl. :)
    Nu ska jag testa en inredningsstil då jag tänk att jag ska sätta upp mina favoritskor i en slags tavla. Med glasdörr på så att jag kan använda skorna när jag vill. kommer matcha superfint till tapeten i bakgrunden! ;)
    Ha det bra!
    Anna

    SvaraRadera
  5. Hej, Emma! Vad roligt att du tycker om bloggen! Ja, jag är pianolärare och har spelat piano sedan jag var sex år gammal. Jag har gått min musik/pianoutbildning i Ryssland. Kan nog påstå att jag inte kan leva utan piano... :) Du är intresserad av musik, skriver du. Spelar du något instrument? Lana

    SvaraRadera
  6. Hej, Anna! Ja, du har rätt... ibland får man betala för saker som ligger nära till hjärtat :) Vilken rolig idé med tavlan och glasdörr! Häftigt! Vilka tapeter du skulle ha då? Med skor? //Lana :)

    SvaraRadera
  7. Hej Lana! Är namnet ryskt?:) Jag har spelat lite piano. Har lärt mig själv, så är inte så jätteduktig. Men, jag gillar mer att lyssna. Du kanske skulle kunna filma när du spelar så får du dela med dig av din talang, chansen att överträffa oss andra? Jag är väldigt nyfiken. Du måste vara jätteduktig som har spelat enda sen du var sex år, och du har nu själv egna barn som du lär spela. Enastående!!
    Nu spelar jag bara lite ibland på skoj, på min gitarr. Men jag älskar nog musik nästan lika mkt som du i alla fall. Utan musik kan man inte leva!! hi..hi..
    Mvh, Emma

    SvaraRadera
  8. Hejsan, Lana!
    Kul att du gillar min idé!
    Det är så här att de små detaljerna på skorna går i samma färg och stil som på tapeten. Och tavlan kommer passa perfekt till spegeln i hallen. Och spegeln matchar skorna men några "krussiduller." Allt matchar hemma hos mig! hi, hi..
    Jag har vita väggar med en brun/grön fondvägg. Den väggen är brun. Tapeten har matchande mönster, precis som skorna. :)En lyckad träff! Gammal tapet som jag valde att ha kvar. Lite nostalgiskt!
    Ha det bra!
    Anna

    SvaraRadera
  9. Hej, Emma! ja, namnet är ryskt, förkortning av Svetlana. Jag är från Ryssland. :)

    SvaraRadera