onsdag 8 december 2010

Chokladkola! Mums!

Idag slutade jag tidigt på jobbet, för en gång skull! Då passade jag på och gjorde Chokladkola till dotterns Lucia och till oss själva. Jag är ingen expert på Julgodis... det är liksom inte min tradition... man brukar inte göra egen Julgodis i Ryssland... Men, men... det är ju gott och smaskigt med godis speciellt om man lyckas med receptet! :) Jag har hittat just sådant recept som är omöjligt att misslyckas med!

Chokladkola:

Du behöver till ca 30 st kola:

100 g smält smör
1 1/2 dl socker
1 1/2 dl ljus sirap
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Så här gör Du:

Bland alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och sjud 5 minuter under ivrig vispninng. Häll upp kolan i bakpappersklädd fyrkantig form, ca 20x20 cm, och låt den stelna. Klipp eller skär i lagom munsbitar och vira kolorna i smörpapper.
Förvara i kylskåpet!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar