lördag 8 januari 2011

Söndagsbilden :)

God morgon! Här är mitt bidrag till Söndagbilden hos Fabriken: Pannkakor eller som man säger i Ryssland - Blinier. Jag älskar att göra Blinier! Det är något mediterande med det, för mig i alla fall! Jag rör ihop smeten, oftast använder jag t ex rester av youghurt, cremefraiche eller gräddfil... Du vet, när det finns bara lite kvar, bara en liten skvätt i burken... då har jag så svårt att bara slänga det... men när jag har blandat det ihop med ägg, mjölk, salt, lite vatten, matolja och mjöl, blir det en fin vit smet som sedan förvandlas till Blinier! :) Och sedan står jag där, helst ensam, i köket, steker Blinier och tänker på olika saker... en och annan inredningsidé kan också dyka upp då... :)






Vi äter våra Blinier inte bara med Rysk Kavia, fast det händer också, utan med sylt eller med Sguchjönka (ryska), alltså Söt kondenserad mjölk, som man kan köpa på burken... Dotterns kompisar älskar att äta mina Blinier med Sguchjönka, de kallar den vita söta mjölken för vit choklad! Prova Du också nån gång!
Hur gör och äter Du dina BlinierPannkakor?


3 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut!

    Här hemma är det dock tvärtom, jag avskyr att steka pannkakor. Så mina stackars barn får nöja sig med dagispannkakorna. :-)

    SvaraRadera
  2. Hi, hi... man är olika! Men du har ju en man som är kock? ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för din fina kommentar på min blogg! Jag tycker inte heller om att steka pannkakor,men när vi gör det så åker även voffelgärnet och plättpannan fram, då går det snabbare!

    SvaraRadera