lördag 23 juli 2011

Hemmagjord majonnäs och Biffar gånger tre :)

Igår hittade jag ett busenkelt recept på hemmagjord majonnäs i tidningen Allt om mat. Det som är viktigast i det receptet är att man ska använda sig av en mixerstav! Majonnäsen blir så len, mild och god! Och man kan också variera och tillsätta olika smaker till den precis hur man vill! :)
Här är grundreceptet:
Du behöver:
1 ägg
1-2 msk senap (andra gången tog jag 1 msk, det blev mildare)
1 msk vitvinsvinäger
2,5 dl rapsolja

Så här gör Du:
1. Ser till att alla ingredienser är rumsvarma.
2. Lägg alla ingresienser i en mixerbägare. Sänk ner mixerstaven till botten och dra den sakta mot ytan. Mixa till en tjock konsistens.
3. Förvara majonnäsen i kylskåpet i ett tättslutande plastburk eller i ett glasburk.



Idag har jag också lagat tre olika sorts biffar! Vanliga Köttfärsbiffar, Kycklingleverbiffar och Laxbiffar med hackade räkor i. Alla tre sorts biffar är perfekt LCHF-lunch/middag med något passande tillbehör! :) Jag tog bilder bara på Laxbiffar!

När Du gör laxfärs till biffarna använd bara äggula, det blir godare! Jag steker alltid laxbiffarna i riktigt med smör! Mums!


Hm...jag har ju ingen Matblogg... men ibland blir det så... att jag tjatar mer om Mat och Bak! För det älskar jag också att hålla på med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar