lördag 5 november 2011

Tortillas med fyllning av basilika-kyckling och soltorkade tomater i cremefraichesås

Jag hade ganska många äggvitor kvar efter hollandaisesås och majonnäs och då kom jag på att jag hade sett ett recept på LCHFtortillas på en blogg. Det lät intressant och jag bestämde mig att laga LCHFtortillas med fyllning av kyckling- och soltorkade tomater med basilka.
Tortillas blev goda och smidiga att rulla fyllningen i.
Här är receptet på Tortillas LCHF:
Du behöver:
ca 8 äggvitor
4 msk vatten
30 g kokosmjöl
2 msk färskost, jag tycker att Willys och Lidls färskost är bäst! Har inga tillsatser alls!
1/2 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
smör eller kokosfett att steka tortillas i
Så här gör Du:
1. Vispa ihop alla ingredienserna. Låt stå några minuter och vispa igen till en klumpfri smet.
2. Stek i smör eller kokosfett.
3. Låt Tortillas svalna innan fyllningen ska läggas i.


Fyllningen kan varieras i oändlighet, så klart! Denna gång valde jag att göra fyllningen på strimlad färdiggrillad/stekt kyckling, soltorkade tomater, creme fraiche och basilika.

Jag smaksatte fyllningen även med Extra Virgin Röd Palmolja som jag beställde från LCHFbutiken. Röd Palmolja innehåller 10 gånger mer betakarotener än morötter.Tomater innehåller lycopenkarotener (antioxidant). Röd palmolja innehåller 30 gånger (!) mer lycopener än tomater. Röd palmolja är dessutom en rik källa av vitamin E. Röd palmolja förstärker smaken på maten. Och det kan jag intyga! :) Men andra ord är oljan mycket bra smakförstärkelse! Och framförallt dundernyttig! :)


3 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande variant på vanliga vetetortilla.

    SvaraRadera
  2. Ser mumsigt ut. Det här tänker jag pröva imorgon när resten av familjen är vetetortillas. Och i helgen blir det pasta! Tack för recepten.

    /Kimster

    SvaraRadera
  3. De här provar jag till fredagsmyset då det ska bli taccos.

    Kramizar!

    SvaraRadera