söndag 8 januari 2012

Kycklingpaj med portabello- valnöt- och broccolifyllning LCHF :)

Jag har länge funderat på hur man ska göra pajdeg som är LCHFvänlig... Och så äntligen har jag hittat receptet i den här bloggen. Jag har ändrat lite i både degreceptet och fyllningen. Enkelt och gott! :)


Här receptet på Kycklingpaj med portabello-valnöt- och broccolifylning LCHF:
Du behöver:
Pajdeg:
75 g kallt smör
1 ägg
1 dl kokosnötmjöl
1dl mandelmjöl
0,25 dl sesamfrön
0,25 dl psylliumfrön
2 msk fiberhusk
2 msk kallt vatten
1-2 tsk salt
Fyllning:
2 färdigstekta kycklingfilé
3 medelstora portabello
1 broccolibukett
0,5 dl grovhackade valnötter
2 ägg
1- 1,5 dl majonnäs (jag använder alltid hemmagjord - receptet finns på min blogg)
kryddor efter smak (jag använde chiliblandning)
Så här gör Du:
1. Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen i köksmaskin tills pajdegen blir smidig.
2. Tryck ut degen i en rund form med löstagbara kanter. Ställ degen kallt i 30 minuter.
3. Förgrädda pajskalet 200 grader i 5 minuter.
4. Skär kyckling och portabello i små bitar och stek i riktigt med smör tills allt blir knaperstekt.
5. Skär broccoli i små buketter.
6. Lägg kyckling- och svampröran i pajskalet och finfördela sedan broccolibuketter. Strö till sist grovhackade valnötter.
7. Vispa ihop ägg och majonnäs till äggstanning, salta och krydda efter smak. Häll äggsmeten över kycklingröran.
8. Grädda pajen i 175 grader i ca 20-25 minuter.







1 kommentar:

  1. Jag provar nu för fösta gången.. Blir spännande. Tack.

    SvaraRadera