onsdag 1 februari 2012

Mandeltoppad kycklinggratäng med zuchinni :)

 När jag gjorde kycklingfyllda zuchinni så hade jag kvar ganska mycket av själva fyllningen: kycklingkött som var stekt med "zuchinnikött". Då kom jag på att jag kunde göra en enkel gratäng:


Här är receptet på Mandeltoppad kycklinggratäng med zuchinni:
Du behöver:
(alla mått är ca)
Kokt/grillad benfri kycklingkött
Finhackad zuchinni
Gullök
1-2 vitlöksklyftor
salt och kryddor efter smak
2 msk majonnäs
3 ägg
riven ost
mandelmjöl till topping
Så här gör Du:
1. Stek kycklingkött och zuchinni i riktigt med smör. Salta och krydda.
2. Lägg kycklingröra över i en paj/gratängform.
3. Vispa ägg med majonnäs och lite vatten. Häll äggstanning över kyckling.
4. Fördela riven ost och strö riktigt med mandelmjöl.
5. Grädda i ugnen 225 grader tills gratängen är klar och fått gyllenebrun färg.




2 kommentarer:

  1. Det ser ju jättegott ut. Jag har redan skrivit ut receptet på kycklingfylld zucchini så det är bara att göra det samma med detta. :-)

    SvaraRadera