söndag 15 april 2012

Glad Påsk? Japp! I Ryssland! :)

Idag är det Påskdagen i Ryssland... Det är Ortodoxkyrkan i mitt hemland, därför firas Påsken vid annat datum. Man firar bara själva Påskdagen i Ryssland, man kokar ägg, så klart och färgar dem i roliga färger, man bakar olika smaskiga bakelser och så säger man också till varandra: "Jesus är uppstånden, ja, han är verkligen uppstånden!" Det är bokstavlig översättning. Förra året firade vi Ryska Påsken i Thailand hos vår kompis som också är ryska. Längtar tillbaka till det landet och att träffa henne igen... får se, kanske igen i november... om allt går enligt planer...

Så här såg vår frukost ut på Påskdagen förra året:



Har Du lagt märke till färska kokos? Det här är sååå gott! Kokosvatten  och kokoskött från den färska kokosen! Så fräscht och så klart nyttigt! :)


Du har säkert gissat vad jag har tagit på min tallrik... ;)




11 kommentarer:

  1. Härligt att fira påsk i Thailand - det är ett underbart land!
    Förresten var Dirty Dancing bra ??

    SvaraRadera
  2. Det är så spännande med andra länders traditioner. Tack för att du delar med dig. Ja jag kan gissa att det blev många ägg med riven kokos över :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Glad påsk :) En kollega till mig är ortodox så hon firade påsk denna helg. Men det visste jag inte så jag önskade henne en fin påsk förra fredagen ;-)

    Svar: Absolut, gör det! De har ju samma saker i de svenska butikerna så det bör väl finnas där med. Annars finns det i webbutiken.

    SvaraRadera
  4. Åh, så hräligt, lyxigt det ser ut!

    SvaraRadera
  5. Åh, vad mycket gott! Färsk kokos kommer jag ihåg att jag smakade när jag var i Thailand. :-)

    SvaraRadera
  6. Å jag som bestämt trodde att du skulle ta vin/champagne och jordbubbarna till frukost då du kan äta ägg hemma:):)

    SvaraRadera
  7. Hi, hi... champagne och jordgubbarna tog jag också! ;)

    SvaraRadera
  8. Oj det ser mumsigt ut!=) Jag gissar på att du tog MUFFINS på din tallrik!=)) Kram

    SvaraRadera