torsdag 12 april 2012

Kaffe-latte för "nollare" och för alla som undviker mjölk och grädde! :)

Tack snälla för era fina kommentarer om min sommartopp! Snart är väskan klar också! Men innan jag är klar med den ska jag sticka en vit tubsjal till min dotter! Garnet har jag köpt för ynka 10 kronor på loppis! Älskar loppis! :)
Nu har jag äntligen provat äggmjölk! Jag har gjort s.k. Äggmjölkslatte! Otroligt gott! Det smakar precis som en "vanlig" latte med mjölk! Men tusen gånger godare, mättande och nyttigare! Receptet har jag hittat hos Åsa.



Här är receptet till Äggmjölkslatte:
Du behöver:
till 1 stor lattemugg, en sådan på bilden ovanför, köpt på IKEA
2 ägg
25 g smör
3 dl hett vatten
2-4 tsk snabb kaffepulver (jag köper alltid Gevalia)
Så här gör Du:
1. Koka upp vatten i t ex vattenkokare.
2. Smält smör
3. Knäcka ägg i en hög behållare, sådan som man har till stavmixer.
4. Häll i behållaren först det smälta smöret och sedan det heta vattnet. Mixa allt ordentligt med stavmixer.
5. Lägg kaffepulver i en stor lattemugg och häll över pulvret den heta äggmjölken. Blanda ordentligt och drick direkt.


Man kan säkert smaksätta Äggmjölkslatte på olika sätt...
Några tips på smaksättning? :)

12 kommentarer:

  1. Men åhhh så spännande det låter! Det skall jag testa i helgen:) Tack för det fina tipset! Alla recept är välkomna.

    Ha det bäst!
    kram CC

    Psst! I ♥ your blogg

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för tipset!
    Låter i mina öron lite skatt med äggmjölk!
    Men jag är inte den som fegar ut:)))

    Ska testa nån dag och berätta vad jag tyckte! Är precis hemkommen efter en intensiv marknadsförings dag i Gbg skärgård!
    http://mylovelythings.blogspot.com

    Nyss ätit och är nöjd, lunchen idag var kass! En restaurang som inte kunde ändra om menyn, jag åt endast kycklingfilé som inte var go ! På willysköpte jag brieost ! Smaskade på den i bilen medans min fotograf småmobbade mig!:))

    Ha det så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Äh, menar att ägg mjölk låter lite scary, i min öron!
    Ipaden är expert på att autoredigera!

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det gott med latte ala äggmjölk. Men jag har kokosolja istället för smör och vaniljpulver istället för snabbkaffe. Håller på och gör en laddning just i detta nu så det var kul att dyka in hos dig och se ett inlägg om äggmjölk.

    SvaraRadera
  5. Mumsigt! Jag tror man kan smaksätta med bl.a. vanliljpulver, kakao, kardemumma, kanel m.m. :-)

    Angående LCHF-boken jag köpte idag (från MåBra) så blev jag lite besviken när jag bläddrade i den. Den innehöll ganska mycket saker som jag utesluter (och jag är inte jättestrikt) som morötter, äpple, sojamjöl o.s.v. Men jag inspireras ändå, jag får göra om recepten så att de passar mig. :-)

    SvaraRadera
  6. Har aldrig vågat prova kram Tanja / Lchf livet för Gottelisa

    SvaraRadera
  7. Nu har jag hittat hit :-)
    Hoppas det är ok att jag följer dig

    SvaraRadera
  8. kardemumma, kanel, ingefära, chai, vanilj, lakrits, tamari.. det här måste testas, tack för tips!

    SvaraRadera
  9. Har länge tänkt prova men ej vågat. Tror jag provar i morgon.... Skönt att nån man " känner" har provat, alltså du ;)
    // kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Klart vi ska tipsa varann om recept Lana! Jag har ju dammsugit din blogg på mejerifria recept, haha! Jag kommer lägga upp recept så fort jag provat nya!:) Ha en toppenfin helg! Kram

    SvaraRadera
  11. När jag är frusen, för det är jag från och till så gör jag mig en äggmjölk till lunch och smaksätter den med kakao och vanilj. Håller mig mätt länge och så blir jag varm och känner mig jobbredo för eftermiddagen:)

    Kramizar!

    SvaraRadera
  12. Nu har jag provat med kakao, kokosfett och ingefära, så gott! - http://monicasockerfritt.blogspot.se/2012/04/chai-choklad-kaffe-latte-pa-aggmjolk.html

    SvaraRadera