fredag 1 juni 2012

Köttfärsbiffar fyllda med vitlöks- och basilikahalloumi :)

Nu har jag bara en och en halv vecka kvar till min låååånga två-månaders sommarsemester... Härliga gröna färgen på blommor jag fått av mina elever! Och så står de här blommorna länge! :)
Igår lagade jag fyllda köttfärsbiffar till middag. Denna gång fyllde jag dem med halloumi, basilika och vitlök. Och det blev riktigt gott! :)


Här är receptet på Köttfärsbiffar fyllda med vitlöks- och basilikahalloumi:
Du behöver:
500 g köttfärs
halva paket halloumi
7-8 basilkablad
1-2 vitlöksklyftor, pressade
1 gullök, finhackad
2 ägg
salt, peppar
SantaMaria ForrestBlend, Extra Fine Selection Of Spice
smör/kokosfett till stekning
Så här gör Du:
1. Blanda köttfärs med ägg, finhackad gullök, salt och peppar. Krydda lite med Forrest Blend.
2. Riv halloumi grovt. Kör den rivna osten, vitlök och basilikan i matberedare tills det blir en fin massa. Krydda ordentligt med Forrest Blend.



3. Forma medelstora biffar med ostfyllning i mitten.


4. Stek biffarna i riktigt med smör/kokosfett tills de får en fin stekyta. Efterstek i ugnen, 200 grader, ca 20-25 minuter.




16 kommentarer:

  1. Åh vad skönt med så lång semester, är minst sagt avis! :) Köttfärsbiffarna ser helt underbar ut! Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja,en lång semester är underbart att ha... fördelen att jobba som lärare! :)
      kram

      Radera
  2. Åhh så gott det såg ut!! Biffar är ju så gott. Den kryddan låter trevlig, ska kolla i min butik.
    Låter härligt med 2 månaders semester!! Ska ni göra något särskilt?
    Ha en trevlig lördag ..
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kryddan är otroligt god, använde den ofta i olika sallader också!
      Vi ska åka till Ryssland och hälsa på släkten och kompisar! :)
      kram

      Radera
  3. Svar
    1. ja, verkligen, mums, mums! :) Alla i familjen älskar köttfärsbiffarna! :)

      Radera
  4. Åh det såg riktigt, riktigt gott ut!

    Svar: Tack! :) Ha en fin lördag du med. kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, biffarna är urgoda så nu har jag fryst in några till nästa veckas matlåda! :)

      Radera
  5. Färsbiffar är mumsigt! Kanske får bli dagens middag....:) Tack för din fina kommentar på bloggen, jag blev överförtjust i alla plaggen å det var så bra pris så jag kunde bara inte låta bli!:))

    Ha en fin dag Lana! Kram!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar att shoppa kläder till bra pris! :) Jag tycker ocksåom färsbiffar i alla möjliga varianter! :)
      Kram

      Radera
  6. Jag med! Det är så gott med halloumi i alla möjliga varianter! :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. amen herregud så goooott! vill bara ta en tugga nu! :)

    SvaraRadera
  8. Galet vad gott de ser ut att vara, tur jag ska äta nu. Annars hade jag nog hoppat in i rutan :D

    Vilken lång semester, låter underbart. Jag ska bara ha en vecka :/
    Ha en fortsatt trevlig helg!kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar på något roligt under din semestervecka! :):)
      Kram

      Radera
  9. Svar: Tack! Jag älskar också grönt och orange :)

    Ha en härlig söndag! kram

    SvaraRadera