söndag 19 augusti 2012

Rysk docka lagar riktig rysk mat som är Paleo/lågkolhydratanpassad :)


Under min resa i Ryssland köpte jag portionskrukor i keramik att laga mat i. I de här små krukorna lagar man kött, fisk eller grönsaker i ugnen! Det blir så gott! :)
Man kan säkert köpa sådant liknande här i Sverige, men det är extra kul att ha dessa krukor just från Ryssland och dessutom är det mycket billigare att köpa dem där! :)

Så här ser de ut :)
Denna gång blev det fläskfilé som jag varvat med olika grönsaker och svamp. Maträtten heter "Zjarkoe" på ryska och det betyder "varm gryta". I original receptet använder man potatis, men jag bytte ut potatisen mot kålrabbin!
Man serverar mat direkt i krukan. Men om du inte har sådana små keramik krukor kan du säkert laga den maträtten i en stor grytform! :)


Här är recept på Zjarkoe, ugnstekt kött- och grönsaksgryta med skogschampinjoner:
Du behöver: (obs! alla mått är ca mått)
1 aubergine
1 kålrabbi
skogschampinjoner
paprika (jag tog vit paprika, det var mycket bra pris på den i affären)
fläskfilé eller benfri fläskkotlett
1 buljongtärning (jag beställer alltid från LCHFbutiken) + 1 dl varmt vatten
1 dl majonnäs/smetana
peppar
finhackad persilja
kryddor efter smak
Så här gör Du:
1. Skär grönsakerna i medelstora bitar och stek dem i omgångar. Aubergine:


Kålrabbi:


Skogschampinjoner:


Vit paprika:


 2. Skär köttet i lagom stora bitar och stek köttbitarna i omgångar med tills de får en fin stekyta:


3. Varva/finfördela kött, grönsaker och svamp i krukorna. Smält, blanda ut buljongtärning i varmt vatten, blanda ihop det med majonnäsen/smetana. Krydda.
4. Häll ca 1- 1,5 msk av majonnäs/smetanablandningen i varje kruka:


5. Ställ krukorna i kall ugn, sätt den på 175 grader och tillaga zjarkoe/grytan i ca 1,5 timme.


6. Strö hackad persilja innan servering


Jag markerar maträtten som mejerifritt, eftersom smetana kan man välja som alternativ om man tål mejeriprodukter!

28 kommentarer:

  1. Mmm så gott och vilka fina krukor så söta!
    Ha en toppenkväll!

    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var urgott! :)
      Ha en toppen kväll du med! :)
      Kram

      Radera
  2. Vilken fantastisk mat du lagar! Jag har börjat jobba och tiden räcker inte till för så mycket bloggande och läsaning av bloggar. Det lugnar snart ner sig.
    Ha en fantastisk dag./ Soli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, det blir så här när man börjar jobba och inte hunnit komma in i rutiner! :)
      Ha en fantastisk dag/kväll du med! :)
      Kram

      Radera
  3. ojojoj vilket gott recept! gott med kålrabbi och vita paprikor:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Kålrabbi är min nya favorit grönsak just nu! :)

      Radera
  4. Säger bara MUMS!
    Å vad trevligt med de ryska krukorna!
    Kram/M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kul att laga mat på lite annorlunda vis! Det var längesen jag gjorde en sådan riktigt typisk rysk maträtt! :))
      Kram

      Radera
  5. Ser fantastiskt gott ut! Vilka trevliga krukor att servera/laga mat i.
    Kålrabbi har jag aldrig testat. Det måste jag göra någon dag.
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Kålrabbi är en fantastiskt god och nyttig grönsak med lite kollisar! :)

      Radera
  6. Jag gillar! Individuella serveringskålar är jag en riktig sucker för! Det ser jättegott ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det roligt att servera det på ett sådant sätt! :) Det var sååå gott! :)

      Radera
  7. ser ljuvligt ut! Kan nästan känna doften hit ;)
    är dom glaserade invändigt krukorna? lr som en lergryta?

    SvaraRadera
  8. oj va gott, måste göras! borde funka fint med vanlig lergryta... får testa=))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag säker på att det går! :)

      Radera
  9. Åh herregud!! Det här var en mycket trevlig överraskning :D Jag är ryssofil och dessutom LCHF-frälst. Jättekul att hitta hit!
    ~ Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Är också glad att du hittat hit! Välkommen! Hoppas du hittar mycket inspiration! :)

      Radera
  10. Snygga skålar/krukor! Bara dessa gör ju mycket och piggar upp maten/matlagningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de älskar jag! Kommer att laga mat i dem många gånger! :)

      Radera
  11. Åh va gott det ser ut!

    Svar på din kommentar: ja han gillar nötter, vilka nötter är bäst, vet du det? :)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paranötter, macadamianötter, hasselnötter, valnötter och mandel är vär det bästa alternativet! Bara man inte överäter dem... kan vara farligt... i alla fall för mig!
      Ha en fin kväll du med!

      Radera
  12. Vad fina :D Ser väldigt gott ut :D
    Kålroten har 6,4 g kolhydrater, inte strikt LCHF :/ Vill man lyxa till de så funkar de :D
    Ha en fin kväll!kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja... bättre än potatis i alla fall... så för min man kommer det att funka! Kommer absolut att prova det! :)
      Ha en fin kväll du med!
      Kram

      Radera
  13. Det där låter ju hur gott som helst!

    SvaraRadera
  14. Hej igen! Du använder ju mycket kokosmjölk i det du gör, jag försöker göra det mer och mer också. Men vilket märke använder du? Och har du något råd när det gäller användning av kokosmjölk? :)

    kram Malin

    SvaraRadera
  15. Åh vilken spännande blogg!
    Jag är väldigt inne på Ryssland och ska absolut testa laga något av det du rekommenderar :)

    SvaraRadera