lördag 8 september 2012

Fetaost-frittata med kryddstark korv, portabello, aubergine, paprika och babyspenat :)

Det är så snabbt och enkelt att laga frittata! Och resultat blir alltid bra! Och variationer på smaksättning/fyllning är ju oändliga! :)
Här är min variant på fritatta, mejerifri så klart! :)


Här är recept på Fetaost-frittata med kryddstark korv, portabello, aubergine, paprika och babyspenat:
Du behöver: (alla mått är ca)
1 förpackning med kryddstarka korvar (jag hade en liten med 4 korvar), gärna så högt kötthalt som möjligt.
1 liten aubergine
2-3 portabellosvamp
1 paprika
babyspenat (så mycket du behöver till din ugnsform)
7-8 ägg
halva paket fetaost (på får- och getmjölk, min mage klarar av denna sorts mjölk...)
1 dl majonnäs eller vatten
salt och peppar


Så här gör Du:
1. Skär grönsakerna, svamparna och korvarna i lagom stora bitar. Stek de i omgångar i smör/kokosfett/olja tills de få en fin stekyta.
2. Lägg allt i en smord ugnsform (jag tog en rund pajform) och blanda försiktigt.
3. Riv över babyspenat.


4. Vispa ägg och majonnäs/vatten.


5. Smula fetaost och häll äggstanning över korvröran.


6. Grädda frittatan i ugnen, 200 grader, ca 15-20 minuter.


Servera frittatan som den är eller med en grön sallad. :)


16 kommentarer:

  1. Oj vad gott! Har inte ätit kabanosy på flera år, finns inte där jag bor. Bästa korven ju!
    Ha en bra dag! Kram, Anna

    SvaraRadera
  2. Jättegott! Aubergine är en favoritgrönsak!
    Kram/M

    SvaraRadera
  3. Mmm, vilken härlig frittata! :)
    Ha en riktigt härlig söndag!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig och det är verkligen superbra mat att göra när man inte har så mycket annan inspiration.
    Det ser jättegott ut!
    Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
  5. Ja det är väl dags att testa ett nytt recept den här veckan och hittar jag bara korven i affären så ska jag testa. Jag är inte så jätteglad i aubergine, men jag kanske kan lära mig :)
    Försöker att testa ett nytt recept varje vecka och på så vis utöka receptbanken :)

    Trevlig och solig söndag, och en jättebig kramiz på dig Lana!

    SvaraRadera
  6. Så gott det ser ut, snabb och god "man tager vad man haver mat"!
    Ha en fin söndag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  7. perfekt sätt att rensa bland resterna och få till något gott :)

    SvaraRadera
  8. Det här skulle jag vilja göra (fast kanske med sojakorv då), ser gott ut!

    SvaraRadera
  9. Jag önskar att jag gillade korv, de är ju så smidigt. Kanske ska testa igen. en med hög kötthalt :P Ha en fin söndag!kram

    SvaraRadera
  10. Tack, men de är makens pappa som odlar. Vi har hittills fått gurka, zucchini och sallad. De är ju så galet gott :D

    SvaraRadera
  11. Mums vad gott det ser ut! Prova du sambalsmöret, du kommer inte bli besviken det är så gott! Kommer göra fler kryddsmör i veckan, måste ta till vara på alla örter ju!

    Massa kramar
    C <3

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig frittata! Bjuds ofta här hemma också, de går ju att variera så otroligt mycket, bara med lite olika kryddningar. Tråkigt det där med att dina recept snoddes, men vilken himla tur att du upptäckte det, så att det förhoppningsvis kommer något gott ut av det i form av uppmärksamhet och lite fler läsare. Det är du värd, för du har en jättehärlig och inspirerande blogg! Det är ju en sak att inspirera andra - det är ju det vi alla vill göra - men en helt annan att stjäla recept rakt av. Må så gott och ha en finfin vecka!

    SvaraRadera
  13. Åh, det ser verkligen superhärligt ut! Jag gillar att du har små mycket blandat i den. Mums vad gott!

    SvaraRadera
  14. Hej! Vill önska dig en fin dag! Kramar

    SvaraRadera