söndag 13 januari 2013

Kokosplättar till gårdagens frukost och problemet är "löst" :)


Mmm...sa alla vid frukostbordet igår! :) De här plättarna var såååååå goda! :)
Receptet har jag hittat hos min bloggvän Kjersti som har många smarriga recept och framförallt alla hennes bakrecept är glutenfria! :)


Här är recept på Kokosplättar, mejeri- och glutenfria:
Du behöver:
500g kokosmjölk/grädde (jag tog den krämiga från SantaMaria, den innehåller inga tillsatser)
6ägg
1 dl vatten
2 dl kokosnötmjöl
2 tsk fiberhusk
1 tsk bikarbonat
1 tsk vinäger
lite salt
kanel och kardemumma efter smak
kokosolja/ghee/olja till stekning
Så här gör du:
1. Vispa ihop ägg och kokosmjölk.
2. Tillsätt vinäger och bikarbonat.
3. Tillsätt kokosnötmjöl och fiberhusk lite i taget.
4. Tillsätt kanel, kardemumma och salt.Vispa till klumpfri smet.
5. Låt stå och svälla 15-20 minuter.
6. Stek plättarna på medelvärme.



Det var ju igår jag skulle blogga om de här smarriga plättarna... då krånglade bloggen...
Men nu är det löst! :) Tack för era tips och stöd! :) Fick tips om att byta webbplatsen! Och det funkade! :)


25 kommentarer:

  1. Åh så glad jag blir över att plättarna blev lyckade! Och vad skönt att problemen med bloggen löste sig. Ha en fin dag och en fin vecka!

    SvaraRadera
  2. Ser jättefina ut!!! Gott med plättar till helgfrukosten ..
    Skönt att det löste sig med bloggproblemet, är inte kul sådant. Är själv väldigt oteknisk när det är sådana saker. Barnen är duktigare än mig .. ;)
    Ha en härlig dag!
    Kram :)

    SvaraRadera
  3. Skönt att det löste sig! Äter själv plätt/pankakor varje dag (glutenfria med sojamjölk). Så gott!

    SvaraRadera
  4. Vad bra att det löste sig för dig:)! Jag fick det tipset och det funkaade. Lunch nu med thaimat i lådan, smaskigt!
    Köpte kokosmjöl i fredags....det gamla slut men nu får det bli pannkakor här med.
    Varm kramar

    SvaraRadera
  5. De ser ju ut precis som amerikanska pannkakor. Smarrigt! :)

    Ha en fin kväll vännen :)
    Kram C

    SvaraRadera
  6. Åh dem låter ju jättegoda! Jag åt pannkakor igår också som blev jättegoda, får prova dessa nästa gång! :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. De ser ut som RIKTIGA pannkakor. Mums! Skönt att det löste sig med bloggen, inte kul när det krånglar.

    SvaraRadera
  8. Mmmm så goda! Och framförallt, proffsigt snygga! Jag förstår att de gick hem :) kram

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga pannkakor! Ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  10. MUMS, ser jättegoda ut. Ska testa :P Vinägern, vad gör den? Är superdålig på sånt :/

    SvaraRadera
  11. Ser så gott ut, sparar receptet för framtida bruk mums!

    SvaraRadera
  12. Konsten att stapla plättorna så där på höjden visar dem från sin bästa sida och ser så där extra goda ut :)

    Förr, låååångt bak i tiden, då var min absoluta favvorätt, farmors stekta plättor med äppelmos:) Jag åt tills jag storknade :)

    Kramizar!

    SvaraRadera
  13. Såg jättegott ut! Måste nog prova mjölbaserade plättar vid tillfälle, gör ju mina bara på ägg, crème fraîche och husk. Fiffigt med jäsmedel i, de blir de fluffiga, håller de fluffet?

    Vad snopen jag blev när jag upptäckte att det fanns tillsatser i en del kokosmjölk! Jag lusläser ingrediensförteckningarna som en tokig...tänk om alla gjorde det..! Men varför stabilisering i kokosmjölk..?
    Kram/M

    SvaraRadera
  14. Visst hittar man många goda recept hos Kjersti, så härligt med all blogginspiration!
    Skönt att problemet löste sig,
    kramar

    SvaraRadera
  15. Vilka snyggingar! Låter väldigt gott :-)
    Kram

    SvaraRadera
  16. Ser jättesmarriga ut! Jag använder också Google Chrome och det fungerar superbra!
    Ha en fin dag!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  17. Ser jättegott ut! Sparar receptet, måste testa:)

    SvaraRadera
  18. Det ser ju väldigt mumsigt ut och särskilt med blåbär till! :)

    SvaraRadera
  19. Javisst är tzatziki gott, mums. Förstår dina barn :P
    Gäller det bara med bikarbonat eller bakpulver oxå? Jag är inte så bra på de där som du märker :P Tusen tack för svaret :D Kramar till dig

    SvaraRadera
  20. Men så gott!! De vill jag prova:)
    Godnatt!!
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  21. mm så goda dom såg ut =D brukar dock köra på en variant med banan å ägg.. oxå supergott =D

    SvaraRadera
  22. När ska vattnet i? Jag la alla torra ingredienser i en sil och siktade över. Helt klumpfritt. Snart får hag smaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj då...det har jag inte skrivit om... du kan tillsätta det nu efterhand... men kolla noga så att smeten inte blir för lös...så ta lite i taget! ;) Smeten ska ju vara i konsistensen som plätt-smet! Lycka till!

      Radera
  23. Tror jag kunde haft i mer vatten eller mndre fiberhusk... Blir smeten lösare ju längre den står? Väldigt goda blev dom hur som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan säkert ha mindre fiberhusk...1 tsk kanske räcker...
      Nej, tvärtom...smeten blir fastare ju längre den står! För då sväller fiberhusk!
      Roligt att de blev goda! :)

      Radera