torsdag 21 mars 2013

Crêpes med rökt makrill- och räkröra :)


Jag älskar fyllda crêpes! Tänk vad mycket man kan variera fyllningen i dem! :)
Denna gång blev det en smarrig rökt makrill- och räkröra där jag också tillsatte babyspenat! Mums!
Här är recept på Crêpes med rökt makrill- och räkröra:
Du behöver:
till crêpes (dubbla mått om du vill göra mer crepes; de här crepsen är mjölfria...du väljer själv vilka crêpes du vill göra!)
6 ägg
6 msk vatten
3 tsk fiberhusk
ca 0,5 dl rapsolja
ca 1-1,5 tsk salt
till röran:
1 förpackning med rökt makrill (jag köper den på ICA Maxi)
ca 2 dl skalade stora räkor
ca 2 dl babyspenat (jag rev bladen i mindre bitar)
1-1,5 dl majonnäs (hemmagjord, så klart)
1-2 msk citronsaft
salt peppar efter smak
ca 0,5 dl hackad dill (jag brukar använda fryst från ICA eller Findus)
Så här gör du:
1. Vispa ihop ingredienser till crêpes med stavmixer till en klumpfri smet. Stek tunna crêpes på medelvärmen.


2. Skär den rökta makrillen i små bitar.
3. Blanda ihop alla ingredienser till röran. Smaksätt med salt, peppar, citronsaft och dill.


4. Vira ihop crêpesen med fyllningen. 
5. Ska du förvara crêpesen i kylen några dagar, kan du linda varje crêpes in i plastfolie.


Crêpesen är sådan favvomat hemma hos oss så de försvinner direkt ur kylskåpet! Och dessutom denna gång så orkade inte Alexander vänta på fyllda crêpes och åt röran som den är, direkt ur burken! Dessa stora och hungriga män! ;)...Nästa gång måste jag göra dubbla satsen på röran! ;)


13 kommentarer:

  1. Ännu fler rullar ;) crêpsen ser helt perfekta ut! och fyllningen verkar smaskig också, perfekt till picknickmat i sommar också tänker jag. Ha en fin dag, här skiner solen! Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du rullar på..! ;)
    Jag har bara gjort crêpes en gång tidigare men måste göra det oftare! Perfekt snabbmat ur kylen, sånt kan jag behöva!
    Kram /M

    SvaraRadera
  3. Mmmm va gott!!!
    Kraaam <3<3<3

    SvaraRadera
  4. Det både låter gott och ser gott ut! Yum! Ha en skön fredag, Lana!

    SvaraRadera
  5. Ser som alltid helt fantastiskt ut! Ha en härlig fredag och en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Vad underbart gott det ser ut! Då jag äter fisk låter detta som en toppenrätt!

    SvaraRadera
  7. Mmm vad underbart gott det ser ut Lana! Detta skulle kunna göras helt Paleo för oss - härligt, detta receptet får vi helt klart testa!

    /Magnus

    SvaraRadera
  8. Dina crepes blir alltid så fina :) Du är en mästare med stekpanna och spade minsann! :)

    Ha en fin fredag! Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vilket toppenrecept! Det lär gå hem hos mannen här hemma också så det ska jag testlaga nästa vecka :)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Alltså detta såg vansinnigt gott ut! Måste lagas inom kort! :)

    SvaraRadera
  11. Alltid gott med crepes även om jag brukar ha veg fyllning i :) Trevlig helg önskar jag dig!

    SvaraRadera
  12. Javisst är det gott med fiskgratäng :D
    Jag önskar dig en superfin helg <3 kramar

    SvaraRadera
  13. Jag måste bara prova dina crêpes, har inte kommit så lång än bara :)
    Ser så gott ut!

    Kramizar!

    SvaraRadera