måndag 11 november 2013

Champinjon- och kycklingsoppa :)


Idag bjuder jag er på en god och värmande soppa. Mums! :)
Här är recept på Champinjon- och kycklingsoppa:
Du behöver: (har inga exakta mått, så gå på känslan!)
ca 20-25 skogschampinjoner (jag hade ganska små)
ca 3-4 dl färdigkokt och tärnat kycklingkött
ca 4-5 dl kycklingbuljong (jag använde hemmagjord)
0,5 msk lökpulver
salt peppar
örtkrydda Provencale
1 msk finhackad chili (jag använde fryst från Findus)
finhackad persilja till servering (jag använde fryst från ICA)
1 tsk citronjuice
ca 75 g smör
Så här gör du:
1. Skär champinjonerna i bitar. Fräs i smör tills all vätska försvunnit.
2. Lägg över i en kastrull/gryta (spara lite av champinjonhacket till serveringen). Tillsätt buljongen och det tärnade kycklingköttet. Krydda och salta.
3. Låt allt koka ca 10 minuter på låg värme.
4. Mixa soppan med stavmixer. Späd eventuellt med vatten eller buljong.
5. Tillsätt citronjuice och smör.
6. Servera med de stekta champinjonbitarna och finhackad persilja.


Den här soppan blir min lunch idag tillsammans med en smörgås av mitt goda bröd som är gluten- och mejerifritt. :)


Har gymmat idag för första gången på länge! Tanken är att jag ska gymma på måndagar och tisdagar, förmiddagar, då jag börjar jobba 12.30 och träna dans onsdagar och fredagar, eftermiddagar. Så det går framåt! :) Jag mår bättre och bättre med varje dag! Är så glad att jag kommit i kontakt med min underbara näringsterapeut! :)

13 kommentarer:

  1. Soppan ser supergod ut. Perfekt nu när det börjar bli kallt ute. SKa äta fisksoppa idag :P
    Vad härligt att du kommit igång med träningen och framför allt mår bättre <3 kram kram

    SvaraRadera
  2. Fint att höra att du mår bättre. Kram

    SvaraRadera
  3. Kul att höra att du mår bättre. Soppan låter jättegod! Ha en fin kväll. Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt att du mår bättre, och härligt med träning :) Kram!

    SvaraRadera
  5. Bra att du tränar - själv har jag inte orkat ännu. Torsdag hoppas jag komma igång. Soppa på känsla gillar jag. Kram!

    SvaraRadera
  6. Härligt att du mår bättre :) den soppan ser supergod ut!!
    Kraaaam <3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  7. Så bra att det börjar gå bättre för dig. Soppan låter god. Jag gillar soppa när det är kallt ute och här uppe har vi snö och vinter... Kram!

    SvaraRadera
  8. Ser härligt krämig ut!

    Ha en bra dag!

    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Å vad bra du mår bättre! Och träning...själv ligger jag efter med den nu, hmm.

    Soppa äter jag alldeles för sällan!

    Kram/M

    SvaraRadera
  10. Mums. Igen! Vad glad jag blir Lana, att du mår så mycket bättre och att du fått bra hjälp. Fortsatt lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  11. Åh, vad gott! Perfekt höstmat. :-)

    Kram Erika ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  12. Vad glad jag blir att du börjar må bättre och orkar träna och dansa. Jag får lära mig att äta mer soppa, så är det. Din soppa ser jättegod ut!

    Kramiz!

    SvaraRadera
  13. Ej hvor lækkert elsker suppe og champignons<3

    SvaraRadera