tisdag 19 november 2013

Favorit i repris: Borstj, rysk rödbetssoppa :)

Dottern beställde Borstj denna vecka. Soppan, som gillas av alla i familjen! :) Denna soppa är LCHF/Paleo-anpassad. Jag använde rättika istället för potatis, men vill du ha den "vanliga" varianten, så är det bara att byta ut rättikan mot potatisen! :)


Du behöver:

OBS! Alla mått är ca-mått!
Till 2-liters kastrull:
ca 1 l köttbuljong (jag brukar alltid göra buljongen själv och då har jag i soppan kött som finns kvar från köttbenen)
ca 200 g rättika
1 medelstor morot
1-2 medelstora rödbetor
ca 200 g vitkål
1 gullök
1 burk/förpackning krossade/passerade tomater
1 msk ättika 24%
salt, peppar och finhackad persilja efter smak
1-2 lagerblad
Så här gör du:
1. Börja med att koka rödbetorna  tills de blir klara.
2. Skär rättika i små bitar/kuber.
3. Skär moroten i tunna skivor.
4. Finhacka lök.
5. Strimla vitkål.
6. Lägg strimlade vitkål, rättika- och morotsbitar i köttbuljong. Koka upp och fortsätt koka på medelvärme.
7. Under tiden ska du grovriva kokta rödbetor.
8. Häll i soppan krossade/passerade tomater och till sist grovrivna rödbetor.
9. Låt allt puttra på spisen 15-20 minuter.
10. Tillsätt alla kryddor, lagerblad och ättika i slutet av koktiden.
11. Soppan är godast att servera dagen efter när alla smaker har "gottat till sig" i kylskåpet.


I Ryssland serverar man borstj med en klick smetana/creme fraich. Vill du ha den helt mejerifri ta en klick majonnäs istället! Lika gott!

11 kommentarer:

  1. Jag tror att en kollega till mig bjudit på denna soppa (fast med potatis) och den var jättegod. Jag älskar rödbetor, de är både goda och färggranna.
    Ha en bra dag!
    Kram Erika <3

    SvaraRadera
  2. En så´n härlig färg på den soppan. T.o.m jag skulle kunna tänka mig lite soppa nu :)

    Kramiz!

    SvaraRadera
  3. passar bra med något värmande i höstmörkret! Härlig färg :) Kram

    SvaraRadera
  4. Har aldrig provat borstj. Otroligt vacker färg i alla fall. Kram!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig testat, men är nyfiken :D Önskar dig en super fin dag! kram kram

    SvaraRadera
  6. Å vad gott! Måste vars extra gott med egen köttbuljong!

    Kram/M

    SvaraRadera
  7. Åh så gott! Älskar borstj, men det var länge sedan jag gjorde det nu. Så smart att byta potatis mot rättika! Kram!

    SvaraRadera
  8. Låter jättegott :)
    Ha en fin torsdag och ta hand om dig.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  9. Jag älskar den bara! Snart ska jag koka den till julafton!

    Ha en fin kväll! Kram/Gosia

    SvaraRadera
  10. Hur många gånger har jag inte tänkt att jag ska göra Borstj?! Nu får det bli av snart!
    Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  11. SÅ gott och vilken härligt underbar färg, perfekt till julhelgen!

    SvaraRadera