fredag 8 november 2013

Kycklingpaj med italienska smaker :)

Har precis mumsat i mig en bit av Kycklingpaj. Så gott! :)


Här är recept på Kycklingpaj med italienska smaker:
Du behöver:
till pajdeg:
75 g kallt smör
1 ägg
1 msk kallt vatten
1 dl kokosnötmjöl
1 dl sesammjöl
1 tsk salt
till fyllning:
kokt kycklingkött från en hel kyckling
4-5 portabello
4-5 soltorkade tomater (jag använder de som är utan olja)
5-6 salamiskivor (jag använder mig av Lantsalami, från Köttivara, den är helt utan tillsatser)
1 dl riven parmesan
2-3 msk majonnäs (jag använde min hemmagjorda örtmajonnäs på olivolja)
salt peppar
örtkrydda (Örtagård från Santa Maria)
till äggstanning:
2 ägg
3-4 msk hemmagjord majonnäs (jag använde min örtmajonnäs på olivolja)
ca 0,5 dl riven parmesan att strö över
Så här gör du:
1. Blanda ihop alla ingredienser till pajdeg. Tryck ut degen i en välsmord rund ugnsform med löstagbara kanter. Ställ kallt i ca 30 minuter.
2. Förgrädda pajskalet 200 grader, ca 10 minuter.
3. Skär portabello i små bitar och stek de mjukt.
4. Strimla soltorkade tomaterna och salami.
5. Skär det färdigkokta kycklingköttet i bitar.
6. Blanda portabello, soltorkade tomater, salami och kycklingköttet med riven parmesan och majonnäs. Salta, peppra och krydda.
7. Lägg över kycklingröran i pajskalet.
8. Vispa ihop ägg och majonnäs. Häll äggstanningen över fyllningen.
9. Strö över riven parmesan.
10. Grädda pajen 175 grader , ca 20 minuter. Eller tills den fått en fin gyllenbrun yta.


Jag åt min paj med grön sallad. :)


12 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut Lana! Du är också påhittad! Ha en fin kväll, kanske ska du titta på idol…
    Kram!
    Gosia

    SvaraRadera
  2. Vilken mumsig paj! Ja, du är verkligen påhittig! Ha en god fredagkväll.

    SvaraRadera
  3. Mumsigt! Bra kombination med smakerna :) ha en jättebra helg!! Kram

    SvaraRadera
  4. Mmmm... paj är ju så gott! Kyckling och soltorkade tomater ska vi äta imorgon, fast på ett annat sätt. Måste testa att göra en paj med dessa smaker också, låter jättegott!

    SvaraRadera
  5. Kycklingpaj... Det äter jag sällan, trots att jag älskar både paj och kyckling... Hm...

    SvaraRadera
  6. Pajen ser jättegod ut!
    Ha en härlig helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  7. Det är så skönt att att känna sig trygg både på jobb och i skola. Vad kan man använda ist för sesammjöl? kram kram

    SvaraRadera
  8. En paj a la Lana!
    Ser gott ut!
    Kram/M

    SvaraRadera
  9. Såååå mumsigt! Italienska smaker får mig alltid på fall! ha en fortsatt fin söndag! Kram!

    SvaraRadera
  10. Så gott med italienska smaker, det tackar jag inte nej till kram!

    SvaraRadera
  11. Det är så gott med paj. Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera