onsdag 27 november 2013

Pepparkaksmuffins :)


Här kommer recept på goda Pepparkaksmuffins, lagom till adventsfika på söndag! :)
Du behöver: (för tolv muffins)
6ägg
100g smör
3 - 4 msk honung
1,5 dl kokosmjölk 
1 tsk bikarbonat
1 tsk vinäger (behövs till bikarbonat, smaken försvinner helt...)
1,5 dl mandelmjöl
1 dl kokosnötmjöl
1 påse med pepparkakskryddor
0,5 krm vaniljpulver
Så här gör du:
1. Vispa ihop ägg och honung poröst.
2. Smält smöret.
3. Tillsätt smör, kokosmjölk/vatten och vinäger. Fortsätt att blanda.
4. Blanda ihop de torra ingredienserna. Häll i äggsmeten och blanda väl.
5. Fördela smeten i muffinsformarna. Använder du pappersformar ställ in dem i muffinsplåt så att de behåller formen under gräddnigen.
6. Grädda muffins i den nedre delen av ugnen, 175 grader, ca 25 minuter.






På lördag ska jag försöka ge mig på glutenfria pepparkakor och glutenfria saffransbullar! Får se vad det blir för resultat! :)

11 kommentarer:

  1. Jag säger bara MUMS! Det är så gott, men har inte testat ditt recept och det måste jag ju göra =) Brukar göra i mugg och in i micron, men ska testa dessa då min son fyller år nästa vecka och det är kalasdags =) Tack för att du dela med dig! kram kram <3

    SvaraRadera
  2. Ser jättegott ut. Får se om jag hinner testa ditt recept för det är mycket nu som jag vill hinna med :-):-):-)

    SvaraRadera
  3. Mums, vad gott! Länge sedan jag gjorde muffins! Låter gott med honung i :)

    SvaraRadera
  4. Ja, de ser så goda ut! Kram och ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Mmm ser superfina ut!!
    Vet inte om jag kommer baka några, fast jag borde nog...ska testa o krydda upp frökex m pepoarkakskrydda tror jag...
    Kjaaaam <3<3

    SvaraRadera
  6. Åh, vad gott! Pepparkaksmuffins är ju verkligen SÅ jul!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Men HUR I HELA FRIDEN kan du ha en så ren ugnslucka?! Väl ser man INTE in i min ugn ;)

    Ser fram emot fler bra, glutenfria alternativ till julbadet!

    SvaraRadera
  8. Mmm älskar pepparkakssmak! :) ha en fin advent med de där smarriga! Kram

    SvaraRadera
  9. Är det 1 tesked bikarbonat eller? Mvh Anki Holmkvist!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det! Har missat bokstaven, ska genast ändra det! :)

      Radera