söndag 17 november 2013

Thaikycklinggryta :)

Jag älskar thaismaker, kombination av röd currypasta, ingefära och kokosmjölk är såååå gott! :)
Här är en enkel thaigryta gjord på kycklingfilé. Favorit hemma hos oss! :)
Här är recept på Thaikyckinggryta:
Du behöver: (alla mått är ca)
1 kg kycklingfilé
500 g kokosmjölk (jag använder Extra Creamy Coconut Milk från Santa Maria)
1 tsk röd curry pasta
1-2 tsk  torkad ingefära
ca 1 msk hackad röd chili (fryst från Findus)
finhackad färsk koriander (tycker du inte om koriander-smak, ta persilja istället)
fisksås (reglera själv hur mycket sälta du vill ha)
1 morot
1 grön paprika
Så här gör du:
1. Skär kycklingfilé i bitar. Stek bitarna i smör/kokosolja.
2. Koka upp kokosmjölk med currypasta och ingefära.
3. Skala och skiva moroten. Koka morotsskivorna i kokosmjölken ca 10 minuter.
4. Lägg i  därefter kycklingbitarna och låt koka ytterligare 1o minuter.
5. Tillsätt fisksås, strimlad paprika och hackad röd chili. Lått puttra ca 5 minuter.
6. Strö på finhackad koriander/persilja vid servering.


Jag åt grytan med sjögräsnudlar. Gott, gott! :)


14 kommentarer:

  1. Jisses vad gott detta passar mig perfekt:)
    Ha en skön söndag
    kram Milla

    SvaraRadera
  2. Läcker gryta, Lana! Thaimat är extra uppskattat i novemberkylan :p

    SvaraRadera
  3. Kokosmjölk är så gott till mycket och passar bra i maträtter. Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  4. Gott! Jag gillar kokos i asiatisk mat gärna med hetta!
    Kram/M

    SvaraRadera
  5. Ooo, thaimat är ju sååå gott!

    SvaraRadera
  6. Jag håller med. Kyckling och currypasta är en bra kombination. Mums!
    Kram <3

    SvaraRadera
  7. Hello =)
    I body toningen går man genom hela kroppen. Varvar vikter och gummiband tex. Biceps, axlar, mage, triceps osv. Riktigt bra pass :D
    Tack för tipset, ska göra detta i veckan :D Tror du man kan använda bladpersilja i stället för koriander? Har en hel del sånt :P Kramar

    SvaraRadera
  8. Du känner ju mig, jag ääälskar thaimat av alla dess slag!

    SvaraRadera
  9. Lana, du borde skaffa Instagram. Älskar dina bilder!

    SvaraRadera
  10. Gillar kyckling och gillar kokos, men är inte så förtjust i just Thaimat. Ja jag vet, jättekonstigt :) Men din thaigryta ser jättegod ut Lana :)

    Kramiz!

    SvaraRadera
  11. Låter superfräscht och gott! jag gillar också thaiköket - även om jag inte har varit i Thailand.

    SvaraRadera
  12. Thaismaker är så gott så, passar riktigt fint till kyckling och fisk. Man behöver verkligen den där hettan ibland, speciellt nu när det blivit lite kallare ute.

    Ha en fin vecka,
    kramar

    SvaraRadera