onsdag 6 november 2013

Ugnsstekta marinerade grönsaker och stekfläsk :)

Gott, enkelt och mättande. Marinerade grönsaker stekta i ugnen och knaprig stekfläsk som också stekts i ugnen. Smidigt! :)
Du behöver:
olika grönsaker som t ex zuchinni aubergine, paprika och morötter
ca 2 msk balsamvinäger (jag använde från Fontana, smaksatt med honung)
1-2 msk olivolja eller  någon annan god olja (jag använde macadamiaolja med härlig nötsmak)
salt peppar
örtkryddor (jag använde Provencale)
stekfläsk i skivor (jag använde ej rimmat från glada eko/utegrisar)
salt peppar
Så här gör du:
1. Skär grönsakerna i stavar. Blanda med olja och balsamvinäger. Salta, peppra och krydda.
2. Låt stå och marineras ca 30 minuter.
3. Under tiden grönsakerna marineras kan du ugnssteka stekfläskskivor 175 grader, ca 30 minuter.
4. Stek nu grönsakerna, 175 grader först tills de blir mjuka, och sedan en liten stund på grilleffekt så att de få en fin stekyta.



Smaskens! :)

9 kommentarer:

  1. Så gott med ugnsrostade grönsaker. Kram

    SvaraRadera
  2. Det här med att marinera grönsaker har jag aldrig tänkt på att man kan göra innan ugnen. Det var ett bra tips:) ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  3. grönskaer i ugn är ju bara för underbart! Och enkelt samtidigt :)

    SvaraRadera
  4. Oj så gott! Det där skulle smaka gott i kistan!

    SvaraRadera
  5. Det där lät spännande, att marinera grönsakerna innan de tillagas i ugnen!
    Ha en fin dag finaste <3

    Kram C <3<3<3

    SvaraRadera
  6. Grönsaker i ugnen är härligt! Jag hör en liknande variant där de gottar sig i en aning krossade tomater och kryddor innan ugnen!

    Och stekfläsk...gött!

    Kram/M

    SvaraRadera
  7. Ugnsrostade grönsaker är ju så himla gott och går att variera på så många sätt. :-)
    Kram <3

    SvaraRadera
  8. Super smukt og superlækkert - Mumsigt:D

    SvaraRadera
  9. MUMS!Ljuvliga bilder. Hoppas du haft en fin dag vännen <3 Kramar

    SvaraRadera