fredag 14 mars 2014

Hemmagjord kokosmjölk och två frukostar :)

Åh, är så lycklig över att jag hittat ett recept hur man gör kokosmjölk hemma! Nu slipper jag konservburkar och ej ekologisk kokosmjölk på tetra! :)
Här är recept på Kokosmjölk:
Du behöver:
1 paket med kokosflingor, 250 g, ekologiska från ICA
ca 1,5 l vatten
1-2 tsk vaniljextrakt för smaksättning (kan uteslutas)
Så här gör du:
1. Koka upp 8 dl vatten och slå det direkt över kokosflingor.Låt stå och dra ca 1-2 timmar.
2. Mixa kokosflingorna med resten av vatten (obs! vatten ska vara varmt) i blender. Mixa ordentligt tills det blir en vit krämig vätska/mjölk.
3. Sila mjölken genom nötpåse, krama ut vätskan ordentligt.
4. Smaksätt med vaniljextrakt.
5. Förvara i en glasburk i kylen. Jag gjorde fel och hällde mjölken i en glasflaska, men efter kokosmjölken stått i kylen, bildades ju den feta massan uppe och det var svårt att blanda ner den mer resten av mjölken, just i flaskan. Så nästa gång blir det en  glasburk så jag ska kunna blanda mjölken med sked! :)
6. Släng inte pulpan som är kvar av kokosmjölkstillverkning, den kan du använda till panering, tillsätta i brödbak, vegetariska biffar eller goda kokosbollar.


Mjölken smakar mycket godare än på konservburk eller tetra!

Här nedan ser du en variant på frukost gjord med min hemmagjorda kokosmjölk. Den här krämen består av:
kokosmjölk, banan, svarta vinbär, mina dunder pulver som du kan läsa om i ett smoothierecept här. Allt det är toppat med blötlagda- och rostade pumpafrön och solrosfrön, lite av pulpan från mandelmjölkstillverkning plus bipollen.



Och här är en annan variant på frukost med min hemmagjorda kokosmjölk som jag precis i skrivande stund avnjutit med god aptit! :)
Den består av: smoothie som blandats med blötlagt bovete, hampafrön och pulpan av kokosmjölkstillverkning plus bipollen.
Smoothie bestod av: 0,5 dl lingon, 0,5 dl blåbär, 1 kiwi, ca 1,5 dl alfalfagroddar, kokosmjölk, ca 1,5 dl och mina dunderpulver som maca, maqui, nypon, nässlor, baobab och passionfrukt.
Gott, nyttigt och mättande. :)
Och peppar, peppar, magen fungerar bra och fixa dessa frukostar! :)


11 kommentarer:

  1. Wow, vilket bra recept! Tack för tipset, det här skall jag göra idag.

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips och enkelt är det ju också. Tack och kram!

    SvaraRadera
  3. Så spännande att göra egen kokosmjölk, det har jag inte hört om tidigare!

    SvaraRadera
  4. Låter mycket intressant! Och det låter gott! Ha en fin kväll. Kram!

    SvaraRadera
  5. Silade du inte bort flingorna?

    /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg nu, läste visst galet.

      /Emma

      Radera
  6. Tack snälla för tipset Lana, detta ska jag testa. Det läst så enkelt att göra oxå :P
    Kram ifrån mig <3

    SvaraRadera
  7. Men va praktiskt!! Går åt en del kokosmjölk här så jag måste nog testa detta :)
    Dax att skaffa en nötduk nu då.....
    Kraaaam <3<3<3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  8. Är så glad att man kan lära sig nya saker genom cybervärlden :)
    Vad spännande att man kan göra kokosmjölk själv. Du är så klurig du Lana :)

    Kramiz!

    SvaraRadera
  9. Vilka underbara frukostar och STORT tack för tipset om egen kokosmjölk :D Det ska jag verkligen prova, har inte hört om det tidigare. Ha en härlig kväll! Kram, kram // Lotta

    SvaraRadera