fredag 2 maj 2014

Raw brownie :)


Min första rawfood dessert/efterrätt/bakelse. :)
Jag bjöd på dessa goda raw brownie idag våra kompisar som tog hand om Dasha medans vi vart i NY. De hade svårt att förstå att dessa godingar innehöll varken mjöl, socker eller mejerier! :)
Jag själv tyckte att de var urgoda! Och väldigt mättande! En bit räckte väl! :)


Receptet är "samling" av olika rawfoodrecept på efterrätter jag hittat på nätet.
Här är receptet på Raw brownie:
Du behöver:
botten:
ca 12 st blötlagda dadlar (ca 4-5 timmar)
1,5 dl blötlagda valnötter (ca 4-5 timmar)
1 dl blötlagda mandlar (minst 8 timmar)
0,5 dl kokosflingor
1/2 dl kakao
1 dl vatten
mousselager:
2 medelstora bananer
1 avokado
1 dl hasselnötssmör
1 dl kakao
0,5 dl carobpulver (kan utbytas mot kakao)
2 dl blandade bär (hallon och blåbär)
4-5 msk honung (nästa gång tar jag mindre, ca 3 msk, det var för sött)
Så här gör du:
1. Mixa ihop ingredienserna till botten.
2. Lägg smeten i en fyrkantig form (jag hade 20x30) och platta till.
3. Mixa alla ingredienser till moussen.
4. Bra moussen över botten. Jämna ut ordentligt.
5. Ställ kakan i frysen i ca 3-4 timmar.
6. Ta ut den och ställ i kylen ca 30 minuter innan servering.
7. Servera med tex hallon och blåbär på.


Gott, gott! :)

8 kommentarer:

  1. Ooh detta låter och ser ljuvligt ut!!
    Passar inte hos oss nu då allt ska va sockerfritt. ...men en festlig dag m extra insulin så funkar det...
    Kraaam 💜

    SvaraRadera
  2. Raw kakor är så goda och din ser väldigt inbjudande ut! Ha en fin dag, kram!

    SvaraRadera
  3. Ser HELT fantastisk ut, blir verkligen sugen på att testa. Ha en härlig fortsatt helg! Kram!

    SvaraRadera
  4. Tack snälla Lana <3
    De där ser ju så gott ut. Jag önskar jag hade mer tålamod, de där med att blötlägga. Kanske få ta och planera en dag och bara göra det =) kramar

    SvaraRadera
  5. Rawfood dessert är bland det godaste som finns och den här ser ljuvligt god ut, kram!

    SvaraRadera
  6. Älskar verkligen raw-food desserter/bakverk. Och är ju väldigt lätt att göra dessutom!! Har alltid något sådant i frysen att ta fram när andra festar på annat.
    =)

    SvaraRadera