tisdag 2 september 2014

Mungbönsbiffar och god fänkålssallad :)

Goda och mättande biffar gjorda på bl a mungbönor. Skrollar du ner får du se god sallad gjord på bl a fämkål. :)


Här är recept på Mungbönsbiffar:
Du behöver: (alla mått är ca)
mungbönor, ca 4-5 dl, blötlagda i 2 dygn
2 broccolistjälkar (brukar alltid spara de efter jag använt broccolibuketterna)
ca 2 msk potatismjöl (ta 1 msk fiberhusk om du vill få bort kolhydraterna från potatismjölet)
ca 2-3 msk vätska, jag tog hasselnötsmjölk (du kan också ta med fördel vatten från broccolistjälkskokning)
ca 1 dl nötmjöl, jag hade pulpan som var kvar av hasselnötsmjölkstillverkning
örtkryddor som timjan, basilika, rosmarin, körvel, persilja mm (ta de kryddorna du föredrar)
salt och peppar efter smak
Så här gör du:
1. Skär broccolistjälkarna i små bitar och koka de mjukt.
2. Koka mungbönorna i saltat vatten ca 20 minuter. Skölj dem ordentligt. Mixa mungbönorna och de kokta broccolibitarna i en matberedare.
3. Tillsätt vätskan, nötmjöl och potatismjöl. Salta, peppra och krydda.
4. Forma till medelstora biffarna.
5. Stek biffarna i kokosolja eller ghee (skirat smör) gyllenbrunt på båda sidorna.



Biffarna kan serveras med denna goda och nyttiga salladen:
Här är recept på Fänkålssallad:
Du behöver:
2 st fänkål, ansad och tunnstrimlad/skivad
1-2 apelsiner
ca 1 dl granatäpplekärnor
ca 0,5 dl olivolja
ca 2-3 msk citronjuice
honung efter smak för lite sötman
salt och peppar efter smak
Så här gör du:
1. Blanda alla ingredienser till dressingen.
2. Tillsätt strimlad/skivad fänkål, filead apelsin och granatäpplekärnor.
3. Blanda allt och ställ kallt i 30 minuter innan servering.


Den här salladen blev ännu godare när den fått stå i kylskåpet över natten! :)


6 kommentarer:

  1. Vilken härlig variant på biffar, det låter både fräscht och gott!

    SvaraRadera
  2. Ser superfräscht och gott ut! Har jag fattat rätt att mungbönorna bara är blötlagda och inte kokade?? Ha en fortsatt bra vecka! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad bra att du är uppmärksam! Mungbönorna ska kokas först, ca 20 min. Ska in och ändar inlägget! :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  3. Ser så gott och fräscht ut. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag får ett meddelande som säger att din blogg är låst och att jag måste logga in. Rutan försvinner dock när jag trycker på krysset.

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar blogg
    Mat som jag själv brukar laga. O sådant peppar mig mer. Härlig

    SvaraRadera