fredag 16 januari 2015

Apelsinpulver och chiapudding :)

Jag har gjort ett mycket gott apelsinpuver. Det är busenkelt att göra! :)
Efter jag pressat juice på aplesiner till vår brunch hade jag ganska mycket apelsinskal kvar. Eftersom jag använder mig bara av ekologiska apelsiner kan jag använda skalet till annat med gott samvete. 
Jag skar skalet i små bitar och torkade de i ugnen, 40 grader, tills bitarna blivit helt torra. Det tog ungefär 9 timmar. Sedan körde jag de torkade bitarna till pulver i en mixer. Det blev inte helt pulveriserat utan det blev också små bitar kvar. 


Jag har nu använt apelsinpulver i brownies, smoothies och som här på bilden, i chiapudding. Gott och fräscht! :)
Chiapudding gjorde jag på lika delar kokosmjölk och mandelmjölk. 2 dl vätska och 2 msk chiafrön är grundrecept för chiapudding. Jag smaksatte den med vaniljpulver och apelsinpulver.


Chiapudding toppade jag med upptinade och mosade jordgubbar plus lite pumpafrön (blötlagda och rostade).


4 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Tack för tipset. Önskar dig en fin fredag och helg. Kram!

    SvaraRadera
  2. Intressant med apelsinpulver! Blir säkert jättegott! :) Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  3. Vad smart att göra eget apelsinpulver! Och i chiapudding,mums! Kram

    SvaraRadera
  4. Såååååååå fiffigt Lana! Tack för tipset. Verkligen! Kram!

    SvaraRadera