tisdag 17 mars 2015

God tacopizza med hönsfärs :)

I lördags firade jag och min man 23 år sedan vi gifte oss. Vi lagade god pizza och mumsade den i oss till mello-finalen. Gott och mysigt. Pizzan gjorde jag på hönsfärs. Kan inte få nog av den goda lena och milda smaken. :)


Här  är recept på Tacopizza:
Du behöver:
till pizzabotten:
3 dl mandelmjöl
1 ägg
0,5 dl vatten
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk pizzakrydda
1 msk psylliumfrön
till tomatsås:
ca 1, 5 dl tomatsås gjord på passerade tomater, 1 msk äppelcidervinäger, salt, peppar, chiliflingor och basilika
till fyllning:
stekt färs (jag tog kravmärkt hönsfärs) kryddad med tacokrydda eller faitakrydda från spicemaster .se
ca 1,5 dl riven ost (jag tog herrgårdsost, kravmärkt från Arla)
till topping:
grönsallads blandning och små tomater på toppen
örmajonnäs spädd med vatten till dressing.
Så här gör du:
1. Blanda alla ingredienser till botten. Låt stå och svälla i ca 5 minuter. Kavla ut pizzadegen mellan bakplåtspapper och plastfolie. Dra försiktigt bort plastfolien.
2. Förgrädda botten i ugnen, 200 grader, ca 5-8 minuter.
3. Blanda ihop ingredienser till tomatsås.
4. Bre tomatsåsen på pizzabotten. Strö på riven ost (lämna lite ost att strö ovanpå färsen)
5. Finfördela den stekta tacofärsen.
6. Avsluta med ost på toppen.
7. Grädda i 200 grader, ca 15 minuter.
8. Servera med grön salladsblandning, små tomater och örtmajonnäsdressing på.


6 kommentarer:

  1. Oj så gott det ser ut! Har faktiskt inte provat hönsfärs, har inte ens sett det i affären. Var köper du din ?? Kyckling brukar jag dock göra färs på!
    Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte hönsfärs på willys i min stad. :)
      Kram tillbaka!

      Radera
  2. Din pizza ser verkligen fantastisk ut! Jag älskar också den där hönsfärsen. Superbra produkt. Ha en fin helg Lana! Kram!

    SvaraRadera
  3. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera
  4. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera