söndag 10 januari 2016

Vegetarisk rödbetsburgare. :)

Hej på er!
Äntligen har jag tagit mig till bloggen! :)
Nu ska jag försöka hitta lite tid för att blogga, i alla fall en gång i veckan, kanske...
Söndagar hos oss oftast betyder att det är en matlagningsdag. Idag har jag gjort två sorters vegetariska burgare. De blev jättegoda!
Först ut är Rödbetsburgare:
Du behöver:
1 stor rödbeta
1 morot
3-4 portabello
1,5 dl paranötter (blötlagda i ca 4 timmar)
2 ägg
1,5 dl sesammjöl (man kan säkert använda något annat glutenfritt mjöl)
2-3 msk kokosmjöl
2 msk chiafrön
1 msk psylliumfrön
2-3 msk skalade hampafrön
1-2 msk tamarisoja
Salt och peppar efter smak
Kryddor efter smak. (Jag tog en ekologisk kryddblandning: timjan och ramslök)
Så här gör du:
1. Mixa i matberedare blötlagda paranötter. Tillsätt rödbeta, morot och portabello. Fortsätt mixa tills du får en jämn massa.
2. Lägg över massan i en bunke. Tillsätt de övriga ingredienserna. Låt stå och svälla i ca 10 minuter.
3. Forma burgare och stek de på en plåt med bakpapper på, 175 grader, ca 30-35 minuter eller tills de blir fastare och får en fin yta.

De här burgarna är precis perfekta i konsistensen och smaken! :)


I nästa inlägg kommer jag att dela med mig recept på andra burgare, som gjorda på bla kålrot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar