tisdag 2 februari 2016

Raw-granola :)


Äntligen har jag införskaffat mig rawfood-ugn (dehydrator) för att kunna göra en del rawfood-godsaker!
Som tex denna goda raw-granola! :)


Jag utgått från receptet ur Karin Haglunds bok "Karins frukost". Jag rekommenderar verkligen att köpa denna bok om du är intresserad av rawfood! Väldigt mycket goda och ganska lättlagade recept till frukost! :)


Som vanligt, har jag ändrat i receptet efter mina smak och mina behov.
Här är  receptet på Raw-granola:
Du behöver:
ca 2 dl hallon (tina upp om bären är frysta)
2 dl helt skalat bovete (finns att köpa just nu i nästan alla livsmedelsbutiker, annars går det att beställa på nätet)
1 dl pumpafrön
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 stor banan eller två små
1, 5 tsk vaniljpulver
en gnutta salt
Så här gör du:
1. Blötlägg bovete, linfrön, pumpafrön och solrosfrön i separata skålar i ca 6 timmar eller över natten.
2. Skölj noga bovete. Skölj även solrosfrön och pumpafrön. OBS! Skölj inte linfrön! Den klibbiga gelemassan behövs för att hålla ihop granolan.
3. Mosa banan med gaffel.
4. Blanda alla ingredienser noga. Bre ut på speciell plåt/papper för dehydrator.
5. Torka i dehydrator på 42 grader i 24 timmar.
6. Bryt i lagom stora bitar till granolan.


Här ser du min dehydrator. :)
Jag beställde den på Bodystore.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar