onsdag 14 september 2016

Zucchinibröd. Gluten- och mejerifritt. Lawcarb. :)

Jag fick ekologiska zucchini av min kollega som odlar dessa godingar i sin trädgård. Och då bestämde jag att baka bröd med just zucchini. Brödet blev mycket gott och saftigt.


Här är recept på Zucchinibröd:
Du behöver:
5 dl grovriven zucchini
6 ägg
1 dl vatten
1,5 dl mandelmjöl (jag tog solrosmjöl som jag köpet i Ryssland, man kan mala solrosfrön om man vill använda det istället för mandelmjöl)
0,5 dl linfrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl pumpamjöl (man kan mala pumpafrön)
1 dl pofiber
3-4 msk chiafrön
2 msk fiberhusk
4 tsk bakpulver
2 dl riven halloumisost
1 nypa salt
Så här gör du:
1. Vispa ägg fluffigt.
2. Tillsätt riven zucchini, riven halloumiost och vatten.
3. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tillsätt till äggblandningen. Om smeten är för tjock tillsätt lite mer vatten. OBS! Degen ska EJ vara rinnande!
4. Lägg över degen i en välsmord brödform (jag använder en av silikon).
5. Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, ca 90 minuter. Täck brödet med bakplåtspapper i slutet av baktiden.
6. Ta ut brödet ur formen och låt svalna på gallret. Vänta med att skära brödet tills det är helt kallt.
Godast är det att rosta brödet.
Tips:
Skär brödet i skivor och frys in skivorna var för sig, lägg skivorna på tex skärbrädor. När de är frysta kan du lägga skivorna ihop i en fryspåse. Och så tar du ut så många skivor du behöver åt gången. :)

1 kommentar: